munkaterv
2023-24
„ ha továbbra is azt teszed, amit eddig, azt kapod, amit eddig…”
Cél és feladatok
Azt gondolom, hogy örökös ökoiskola öko-munkaközösségeként nem tűzhetünk ki magunk elé kisebb célt, mint megfelelni ennek a címnek. Ehhez ismernünk kell az ökoiskola cél és feladatrendszerét:
Az ökoiskola célja és feladatai:
Elősegíteni a tanulók környezettudatos magatartásának, életvitelének kialakulását, megértetni a fogyasztás és a környezeti erőforrások kapcsolatát, a fenntartható fogyasztás elvét.
- A tanulók kapcsolódjanak be közvetlen környezetük hagyományainak, értékeinek megőrzésébe, gyarapításába.
- Életmódjukban a természet tisztelete, a felelősség, a környezeti károk megelőzésére való törekvés váljék meghatározóvá.
- A környezettudatos gondolkodás és életmód váljon a tanulók mindennapjainak részévé, a helyes szokások elsajátítása otthon is napi gyakorlat legyen.
- Az ökologiai nevelés fontos feladata az iskola természeti környezetének megismerése és a különböző társadalmi csoportokkal, közösségekkel való együttműködés. Ez a tanulásban és a társadalmi beilleszkedésben, érvényesülésben akadályozott gyerekeket, fiatalokat nevelő iskolaként egyébként is feladatunk.
- A természeti környezet megóvása mellett a nemzeti értékek és a népi hagyományok ismerete és ápolása is kiemelt feladatunk.
- Fontos, hogy a hagyományos vidéki életmódban rejlő tudás és gyakorlat minél több elemét bemutatva megismertessük a gyerekeket és fiatalokat a gazdálkodás, önellátás különböző formáival, lehetőségeivel.
- Fontos a gyerekek igényeinek felkeltése a kulturált, egészséges és fenntartható környezet iránt.
Jó lenne, ha oktató-nevelő munka hétköznapjait is átjárná az ökológiai szemlélet és ez a mindennapok gyakorlatában is megjelenne. Az osztályok, a gyerekek és a kollégák életébe, munka – és napirendjébe be kell építeni olyan mozzanatokat, rutinokat, technikákat, amelyek a természetes és épített környezet megóvását, a fenntarthatóságot és az önellátást szolgálják.
A fentiek alapján az „öko” szemlélet nem csak kertet, növényeket és állatokat, meg szelektív hulladékot jelent. De takarékosságot is, újra felhasználást, alternatív energiát, közlekedést, táplálkozást, vásárlást, minőségi időt, tudatosságot, hagyományokat, kiállást, odafigyelést, empátiát, csöndet és bele nem törődést, és még sok minden mást.
Projektek
Éves munkatervünk programjavaslata projektszemléletű, tehát olyan egymással összefüggő, de önállóan is életképes tevékenységcsoportokból áll, amelyek saját ütemtervvel, feladat- és felelősi rendszerrel, valamint saját költségvetéssel rendelkeznek. Cél egy igazi „Ökoiskola” megteremtése.
projekt | leírás |
„Kalendárium” (iskolai munkaterv szerint) | Az iskola munkatervében meghatározott és az év közben megjelenő felhívásokhoz kapcsolódó programok. Esetleg jeles naptári napokhoz, ünnepekhez, aktuális eseményekhez kapcsolódó versenyek, vetélkedők, kiállítások, képzőművészeti- és irodalmi pályázatok, |
„Zöldaréna” (a belső udvar fejlesztése) | Folyamatos fejlesztés: virágok, zöldségek és fűszernövények, öntözőrendszer, emelt ágyások, rendhagyó és bemutató órák, szakmai képzések gyerekeknek és tanároknak, alapítványi fundraising programok, zöldfesztivál, népi hagyományokat követő programok: kalendárium, stb. Kulturális estek (zene, tánc, színház, előadó estek,stb.) |
„Éden” (iskolakert fejlesztése) | Emelt- és magaságyások, termőföld, trágya, komposzt, vetés, palántázás, gombatermesztés, saját magok, „palántagyár”, gazdálkodás, önellátás, biogazdálkodás, növényvédelem, szakmai képzések gyerekeknek és tanároknak. Üvegházi (polikarbonát) termelés, saját stand, eladás. |
„Bringasuli” (az iskolai kerékpáros kultúra fejlesztése) | Rollerek, bringák, gördülő játékok, görkorcsolyák beszerzése. Javító műhely és tároló felszerelése, szakkör indítása, kerékpárjavító szakmai ismeretek. KRESZ és akadálypálya felszerelése, közlekedési szabályok tanítása, gyakorlása. „Gördülő nap” (pl. autómentes napon) versenyek, bemutatók, szponzorok. Túrák, táborok. |
„Fundraising” (civil szervezet, alapteremtés) | Civil szervezet (alapítvány) létrehozása három terület támogatására (siket, autista és öko), alapteremtő tevékenység indítása: pályázatok, támogatók, hirdetők, jótékonycélú rendezvények, kiadványok, vásárok, eladható termékek előállítása, stb. |
„Tudástár” (ismeretterjesztő sorozat) | Olyan öt perces oktatófilmek sorozata (a honlapunkon és/vagy a youtube-on), amelyek „öko tevékenységünk”egy-egy mozzanatát mutatják be a gyerekek, a kollégák, a szülők, a támogatók, a követők számára. |
„Nyári tábor” (bejárós vagy bentlakó ökotábor az iskolában) | Távlati célként, megfelelő támogatás és szülői befizetés birtokában olyan iskolai bejárós vagy bentlakó tábori turnusok indítása, amelyek az egész éves program folytatásaként szerveződnek. |
„Nyitnikék” (érzékenyítő nyitott iskola programok) | Olyan iskolai nagyrendezvények bemutatók szervezése, amelyre szívesen látjuk a környék iskoláit, lakóit, a szülőket, a támogatóinkat, a média képviselőit. Illetve olyan programokon való részvétel, amelyek ezt a célt szolgálják. (mozgásszínház, táncház, pantomim, cirkuszművészet, állatsimogató, sportprogramok, bemutatók és versenyek, kiállítások, bál, árverés, stb.) |
Munkaterv
- havi lebontásban
idő | program | |
szeptember | 8. | Alapítvány létrehozásának elindítása |
14. | Munkaközösségi értekezlet | |
22. | Autómentes Nap | |
25. | Siketek világnapja | |
október | 4. | Állatok világnapja |
12. | Munkaközösségi értekezlet | |
9-13. | Szüreti Napok | |
31. | Takarékossági Világnap | |
november | 9. | Márton napi program |
9. | Öko-munkaközösségi megbeszélés | |
december | 13. | Luca-napi vásár (benne mentett és megunt játékok is) |
14. | Öko-munkaközösségi megbeszélés | |
január | 11. | Öko-munkaközösségi megbeszélés |
30. | Farsang | |
február | 8. | Öko-munkaközösségi megbeszélés |
23. | Alapítványi bál | |
március | 14. | Öko-munkaközösség megbeszélés |
április | 8. | Autizmus Világnapja |
8-12. | Digitális témahét | |
11. | Öko-munkaközösség megbeszélés | |
22-26. | Fenntarthatósági témahét (Föld Napja) | |
május | 8. | Öko-munkaközösség megbeszélés |
10. | Madarak és Fák Napja | |
június | 5. | Környezetvédelmi világnap |
13. | Öko-munkaközösség megbeszélés |
- Folyamatos munkatervi feladatok
- Minden hónap második csütörtökén munkaközösségi megbeszélés
- Aktuális kerti munkák a tankertben – Az éden projekt keretében „Kerttől a kamráig”címmel szerepelnek az eredeti munkatervben.
- Alapítványi alapteremtő munka külön terv szerint
- Aktuális kerti munkák a belső udvaron
- Növényápolási és dekorációs munkák az osztályokban, a blokkokban és az ökofalon.
- Tudástár és a honlap folyamatos töltése